wyniki badania „BARIERY i TRENDY. Transformacja technologiczna firm w Polsce z uwzględnieniem perspektywy człowieka/ pracownika/konsumenta.” 2021
Transformacja cyfrowa jest procesem, który wiąże się ze zmianą sposobu myślenia i działania na wszystkich szczeblach organizacji. Wymaga zaangażowania całego zespołu – od zarządu, przez kadrę managerską aż po szeregowych pracowników.
Organizacje, które nie wprowadzą w odpowiednim czasie rozwiązań digitalizujących procesy mogą stracić walory konieczne do utrzymania konkurencyjności i pozycji na rynku.
Transformacja cyfrowa wprowadzana w firmie jest narzędziem do usprawnienia i optymalizacji procesów w organizacji, a nie celem samym w sobie.
Wdrożenie transformacji cyfrowej daje możliwości rozwoju i globalizacji firmy oraz wypracowania przewagi technologicznej i jakościowej na rynku.
Transformacja cyfrowa firm 2020. Raport z wyników badania
Oferujemy kompleksowe wsparcie firm w adaptacji do nowoczesnych technologii cyfrowych oraz optymalizacji procesów biznesowych. Zapewniamy analizę obecnie wykorzystywanych rozwiązań, pomagamy przygotować strategię transformacji cyfrowej, podpowiadamy jakie zmiany przeprowadzić, które rozwiązania IT wybrać i jak je wdrożyć.
Utrzymanie konkurencyjności na globalnym i stale ewoluującym rynku zależy od zdolności firmy do szybkiej adaptacji nowych technologii i optymalizacji procesów wewnątrz organizacji. Transformacja cyfrowa odgrywa kluczową rolę w obszarach:
Wykorzystywanie technologii pozwala ulepszać produkty lub usługi oraz wprowadzać innowacje zwiększające przewagę konkurencyjną. Zaawansowana analityka, w tym Big Data, pomagają lepiej zrozumieć zachowania i preferencje klientów, a tym samym dopasować ofertę do ich wymagań.
Cyfryzacja procesu rozwoju produktów, np. dzięki platformom do pracy zespołowej czy zarządzania projektami usprawnia i skraca czas tworzenia i wprowadzania innowacji.
Obecnie konsumenci mają znacznie większy wybór produktów i usług niż kiedykolwiek wcześniej. Aby skutecznie konkurować na tak wymagającym rynku nie wystarczy wysoka jakość oferty. Coraz istotniejszy jest także obszar doświadczeń z procesu zakupu i kontaktu z marką, tzw. client experience.
Nowoczesne technologie umożliwiają zwiększanie dostępnych kanałów komunikacji i sprzedaży (omnichannel), automatyzowanie procesu zakupu czy personalizowanie oferty na bazie zaawansowanej analityki. Szybkość i wygoda przeprowadzenia transakcji, a także dopasowanie produktu / usługi do preferencji odbiorcy znacznie zwiększa prawdopodobieństwo zakupu oraz poziom lojalności do marki.
Cyfryzacja produkcji polega na wykorzystaniu technologii cyfrowych do optymalizacji i skrócenia procesów wytwarzania produktów. Może obejmować automatyzację i robotyzację procesów, wykorzystanie sztucznej inteligencji (AI), internetu rzeczy (IOT), Big Data oraz integrację systemów.
Digitalizacja procesów produkcyjnych zapewnia zwiększenie wydajności, poprawę jakości i skrócenie czasu wprowadzenia produktu na rynek. Sprawia, że wszystkie procesy przedsiębiorstwa są łatwo skalowalne. Prowadzi także do redukcji kosztów i wspiera realizację strategii zrównoważonego rozwoju (ESG).
Transformacja cyfrowa zwiększa innowacyjność firmy i komfort pracy zespołu. Wprowadza narzędzia, które automatyzują i upraszczają wykonywanie powtarzalnych i czasochłonnych zadań. Wykorzystanie robotyzacji oraz sztucznej inteligencji (AI) pozwala znacznie skrócić czas realizacji procesów oraz wyeliminować błędy.
Digitalizacja procesów zwiększa produktywność zespołu oraz usprawnia komunikację. Otwiera także możliwość elastycznej organizacji działań, np. pracy zdalnej lub hybrydowej. Dodatkowo pozwala budować cyfrowe kompetencje pracowników.
Kluczowym zadaniem technologii, jest wsparcie i realizacja celów biznesowych organizacji. Dlatego niezmiernie ważne jest, aby zostały one dobrze zdefiniowane i umieszczone we właściwej perspektywie czasowej.
Podczas warsztatów, wspólnie z Klientem pracujemy, aby odpowiedzieć na pytania:
Czyli rozmawiamy o oczekiwanych efektach biznesowych, wyzwaniach, ewentualnie problemach, które powinny zostać zaadresowane przy wykorzystaniu technologii i jej funkcjonalności.
Efektem pracy jest uzasadnienie biznesowe, na które składają się:
Takie podejście zapewnia, że inicjatywa jest dobrze zdefiniowana od strony biznesowej oraz dostarcza argumentów na to, że rzeczywiście ma wartość dla organizacji i przyniesie wymierne efekty.
Cyfrowa transformacja wymaga od obszaru IT nie tylko doskonałości operacyjnej ale także skalowalności, niezawodności, elastyczności oraz bezpieczeństwa systemów.
Pomagamy w ocenie gotowości obszaru IT do zadań transformacji cyfrowej, realizując przegląd wielu domen funkcjonowania IT. Kluczowe pytania, które towarzyszą pracom brzmią: „W jakim stopniu i zakresie aktualna architektura IT (w tym dane) są gotowe na potrzeby związane z transformacją cyfrową organizacji?” oraz „Jaki zakres modernizacji architektury i infrastruktury jest niezbędny aby spełnić oczekiwania biznesu?”
W analizach i rekomendacjach dotyczących modernizacji/rozwoju architektury IT odnosimy się do:
W efekcie powstaje propozycja wariantów modernizacji i/lub rozwoju architektury IT dla osiągnięcia oczekiwanych efektów biznesowych.
Warianty architektury IT mogą proponować jedno lub kilka z możliwych podejść zapewniających uzyskanie oczekiwanych efektów transformacji cyfrowej, takich jak:
Potencjalne kierunki modernizacji systemów, które mogą znaleźć odzwierciedlenie w wariantach:
Zbieranie wymagań jest niezbędnym krokiem w każdym projekcie, ale wiele organizacji ma z tym problemy.
Właściwe zbieranie wymagań ma kluczowe znaczenie dla dostarczania wartości biznesowej z projektów IT, ale pozostaje nieuchwytnym
i kłopotliwym zadaniem dla większości organizacji. Wymaga kompleksowego podejścia do gromadzenia wymagań, w przeciwnym razie projekty konsekwentnie nie będą spełniać oczekiwań biznesowych.
Kompletne |
Wyraża całą potrzebę lub oczekiwanie |
Poprawne |
Technicznie i prawnie możliwe do realizacji |
Jasne |
Jednoznaczne i nie mylące |
Sprawdzalne |
Można ustalić, że system spełnia wymagania |
Niezbędne |
Powinno wspierać jeden z celów projektu |
Wykonalne |
Możliwe do osiągnięcia w ramach budżetu i harmonogramu |
Piorytetyzowalne |
Realizowane zgodnie z poziomem potrzeb biznesowych |
Spójne |
Nie pozostaje w konflikcie z innymi wymaganiami |
Identyfikowalne |
Jednoznacznie zidentyfikowane i możliwe do śledzenia |
Modułowe |
Można je zmienić bez nadmiernego wpływu |
Agnostyczne |
Nie zakłada z góry konkretnego systemu ani Dostawcy |
Kompletna dokumentacja wymagań dla systemu na podstawie której można przeprowadzić wybór rozwiązania, a na etapie implementacji, skutecznie zarządzać zakresem wdrożenia.
Skuteczne zbieranie wymagań to nie tylko „przejście” przez etapy pozyskiwanie wymagań, uzgadnianie i ich zatwierdzenie, ale także zarządzanie procesem i dokumentacja. Ma to ogromne znaczenie dla powodzenia projektu wdrożeniowego (zarządzanie zakresem i zmiany proponowane przez Dostawców).
Dodatkowo ważne jest aby osoby prowadzące zbieranie wymagań, wykazywały się kompetencjami w zakresie zarządzania interesariuszami, technikami analitycznymi oraz umiejętnością mówienia językiem zarówno biznesu, jak i IT. Nieadekwatne wymagania są główną przyczyną niepowodzenia projektów.
Zarządzanie zmianą to proces planowania, wdrażania i utrwalania zmian w organizacji. Odnosi się do sposobu, w jaki firmy radzą sobie z modyfikacjami, takimi jak wdrażanie nowych technologii, dostosowania do istniejących procesów i zmiany w hierarchii organizacyjnej.
Kluczowe produkty prac obejmują:
Skuteczny proces zarządzania zmianą decyduje o powodzeniu procesu transformacji cyfrowej. Kluczem do sukcesu naszego podejścia jest to, że:
W erze cyfrowej, w której żyjemy, transformacja cyfrowa stała się nie tylko pożądaną zmianą, ale wręcz koniecznością dla przedsiębiorstw na całym świecie. Proces ten nie ogranicza się jedynie do implementacji nowych technologii, ale również wymaga zmiany kultury organizacyjnej, sposobu myślenia oraz modeli biznesowych.
Zapraszamy na rozmowę z Dorotą Bury, ekspertem w dziedzinie transformacji cyfrowej przedsiębiorstw.
Od 1 lipca 2024 roku zasady wystawiania faktur sprzedaży, obieg faktur zakupowych, realizacja przelewów dla wszystkich podmiotów prowadzących działalność gospodarczą zmienią się w radykalny sposób. W życie wejdzie Krajowy System e-Faktur, który już dzisiaj wzbudza wiele emisji.
Optymalizacja procesów w przedsiębiorstwach ma kluczowy wpływ na efektywność, wydajność i konkurencyjność organizacji. Poprzez eliminację zbędnych kroków i zoptymalizowanie przepływu informacji, firmy zwiększają produktywność oraz obniżają koszty operacyjne.
Zapraszamy na krótką rozmowę z Jackiem Szwarcem – Partnerem Navigator Business Consulting, ekspertem zajmującym się wdrażaniem projektów optymalizacyjnych.
Optymalizacja kosztów w przedsiębiorstwie jest kluczowa dla zapewnienia rentowności i konkurencyjności firmy na rynku.
Optymalizacja kosztów pozwala na znalezienie sposobów na zmniejszenie wydatków, jednocześnie utrzymując lub poprawiając jakość produktów lub usług. Dzięki temu przedsiębiorstwo może zwiększyć swoją rentowność, co pozwala na inwestowanie w rozwój firmy.
Zapraszamy na krótką rozmowę z Grzegorzem Sencio – Partnerem Navigator Business Consulting, ekspertem zajmującym się wdrażaniem projektów optymalizacyjnych w której to naświetlimy