FINANSOWE DUE DILIGENCE

Komercyjne i finansowe due diligence
Finansowe due diligence - czym jest i dlaczego jest niezbędne?
  • Due dilligence to kompleksowa analiza przedsiębiorstwa, której celem jest przedstawienie faktycznego stanu oraz kondycji finansowej przedsiębiorstwa.
  • Głównym celem finansowego due diligence jest identyfikacja oraz ocena istniejących oraz potencjalnych ryzyk wynikających z prowadzonych operacji w firmie, struktury organizacji, sytuacji przychodowo-kosztowej, relacji z klientami i dostawcami, sposobu zarządzania kapitałem obrotowym, struktury finansowania, oraz z innych aspektów typowych dla danego profilu biznesu.
  • Finansowe due dilligence pozwala zmniejszyć dysproporcję w jakości i liczbie posiadanych informacji na temat danej spółki pomiędzy sprzedającym a kupującym.
  • Wnioski z finansowego due diligence mają bezpośredni wpływ na negocjacje oraz finalną cenę płaconą za przedsiębiorstwo, pozwalając uzyskać znacząco lepsze warunki cenowe.
  • Badanie finansowego due diligence jest zlecane zarówno przez potencjalnego inwestora zainteresowanego kupnem danego przedsiębiorstwa jak również przez sprzedającego, który zleca przeprowadzenie tzw. vendor due diligence swojego przedsiębiorstwa i przedstawia wyniki badania zainteresowanym inwestorom, zwiększając dostęp do informacji, a w rezultacie szansę sprzedaży spółki.
  • Pozytywny wynik due diligence jest często bezpośrednim warunkiem dokonania transakcji.
Produkty oraz zakres wsparcia finansowego due diligence
    • Pełna analiza przedsiębiorstwa pod kątem finansowym
    • Pełny raport z omówieniem najistotniejszych obszarów i ryzyk
    • Szczegółowe rekomendacje działań przed-transakcyjnych, w tym propozycje korekt do ceny nabycia przedsiębiorstwa
 
    • Bieżące komunikowanie wniosków na każdym etapie due diligence
    • Współpraca z doradcami klienta w pełnym zrozumieniu sytuacji przedsiębiorstwa oraz uwzględnieniu ryzyk w finalnej cenie nabycia
    • Inne formy wsparcia – w zależności od potrzeb np. wsparcie w rozmowach ze sprzedającym i/lub negocjacjach cenowych
 
Przykładowy zakres badania due diligence

Analiza struktury
przychodów oraz kosztów

    • analiza struktury przychodów pod kątem produktu, geografii, klientów itp.
    • analiza struktury kosztów operacyjnych, z uwzględnieniem dostawców
    • identyfikacja i analiza kosztów nieoperacyjnych

Analiza dochodowości

    • analiza wyniku finansowego na przestrzeni lat
    • analiza rentowności poszczególnych produktów, segmentów, kanałów dystrybucji
    • prezentacja skorygowanego wyniku EBITDA uwzględniającego nietypowe, nieoperacyjne, jednorazowe, niepowtarzalne transakcje

Analiza aktywów i pasywów

    • analiza jakości aktywów i pasywów
    • analiza źródeł finansowania
    • analiza kapitału obrotowego oraz rotacji zapasów, należności i zobowiązań
    • identyfikacja aktywów i zobowiązań pozabilansowych
    • wyliczenie długu netto uwzględniającego bilansowe oraz pozabilansowe elementy o charakterze długu
    • analiza rezerw oraz innych zobowiązań

Analiza prowadzonej dokumentacji finansowej

    • analiza prowadzonej polityki rachunkowości
    • analiza sprawozdań finansowych, sprawozdań menedżerskich oraz ocena jakości sprawozdawczości finansowej
    • przegląd istotnych umów
Co zyskujesz
    • Pełny i przejrzysty obraz analizowanego przedsiębiorstwa w postaci raportu
    • Opis ryzyk finansowych i biznesowych wraz z rekomendacją sposobu ich ograniczenia lub eliminacji
  • Kluczowe informacje, które musisz wziąć pod uwagę pod kątem oferowanej ceny np. skorygowany poziom EBITDA oraz długu netto
  • Wsparcie naszych ekspertów w zrozumieniu sytuacji oraz uwzględnieniu wniosków w cenie oferowanej za przedsiębiorstwo

NASI EKSPERCI

JS-2.png

Jacek Szwarc

Doradca biznesowy, Partner w Navigator Business Consulting Sp. z o.o.

1

Janusz Oksiejczuk

Dyrektor w Navigator Capital Advisory

Na powodzenie i bezpieczeństwo transakcji na rynkach kapitałowych, takich jak fuzje, przejęcia czy zakup znacznych pakietów akcji lub udziałów, ma wpływ szereg czynników. Jednym z nich jest dostęp do informacji stanowiący podstawowy warunek skutecznego inwestowania. Odpowiedni dobór informacji nie jest łatwy, a dodatkowe utrudnienie stanowi ich asymetria. W transakcjach kupna-sprzedaży kupujący narażony jest na dodatkowe ryzyko, wynikające z przewagi informacyjnej sprzedającego. Jednym ze sposobów niwelowania ryzyka, będącym podstawą udanej transakcji oraz punktem wyjścia do adekwatnej wyceny wartości inwestycji jest prawidłowe przeprowadzenie procesu due dilligence.

Due dilligence to kompleksowa analiza przedsiębiorstwa, której celem jest ukazanie faktycznego stanu oraz kondycji organizacji, a także zaobserwowanie istniejącego i potencjalnego ryzyka powiązanego z transakcją. Pozwala to na zmniejszenie dysproporcji w jakości i liczbie posiadanych informacji na temat danej spółki pomiędzy sprzedającym a kupującym.


Najczęściej badanie due dilligence przeprowadzane jest przed transakcją na zlecenie i koszt strony zainteresowanej kupnem, w celu poznania podmiotu, ryzyka związanego z prowadzeniem przedsiębiorstwa oraz jego nabyciem, a także w celu identyfikacji czynników, które mogłyby wpłynąć na cenę sprzedaży bądź potencjalną korzyść lub stratę kupującego. Sprzedawca, natomiast zobowiązany jest do zapewnienia kupującemu dostępu do informacji, które są niezbędne do przeprowadzenia badania.

Badanie przeprowadzane na zlecenie sprzedającego to tzw. vendor due dilligence, służące do identyfikacji problemów, które może napotkać strona zbywająca przedsiębiorstwo. Pozwala zminimalizować ryzyko niepowodzenia transakcji oraz prowadzi do osiągnięcia możliwie najkorzystniejszych warunków dla strony sprzedającej. Ponadto umożliwia zabezpieczenie przed ujawnieniem nadmiernej ilości informacji, ponieważ raport odpowiadając na pytania interesujące potencjalnych nabywców, zabezpiecza wrażliwe dane i kontakty. Vendor due dilligence realizowane przez podmiot zewnętrzny sprzyja obiektywnemu spojrzeniu na zbywalną jednostkę, jej atuty oraz słabe strony, a także chroni sprzedającego przed sytuacją ujawnienia ryzyka, z którego nie zdawał sobie sprawy, a które ma wpływ na cenę, dając czas i możliwość wypracowania odpowiedniego stanowiska negocjacyjnego.

Navigator Business Consulting przeprowadza zarówno komercyjne, jak i finansowe due dilligence, każdorazowo dostosowane oraz zindywidualizowane dla każdej spółki. Due dillgence komercyjne koncentruje się  najczęściej na trzech obszarach: analizie sprzedaży, rynku oraz otoczenia konkurencyjnego spółki. Polega na określeniu czy biznes, w którym badane przedsiębiorstwo działa, jest przyszłościowy z puntu widzenia inwestora, a także pozwala ocenić szansę spółki na rozwój w długim horyzoncie czasowym, określić pozycję firmy na tle konkurencji oraz ustalić aktualne i przyszłe potrzeby klientów. Due dilligence finansowe umożliwia pozyskanie szczegółowej wiedzy o przedsiębiorstwie oraz jest gwarantem prawidłowej wyceny. Jego podstawę stanowią głównie dowody księgowe. Badanie to ma na celu potwierdzenie rzetelności sprawozdania finansowego dostarczanego przez spółkę, określenie rzeczywistych marż osiąganych przez przedsiębiorstwo oraz zweryfikowanie czy wyniki finansowe przedstawiane w biznesplanie inwestycyjnym są zgodne z obecną sytuacją przedsiębiorstwa.

Wnioski z dokonanej analizy due dilligence umożliwiają podjęcie odpowiedniej decyzji odnośnie angażowania środków finansowych na zakup przedsiębiorstwa, a także stanowią niepodważalny argument w negocjacjach w sprawie końcowej ceny transakcji. Ponadto raport z badania stanowi dobrą podstawę do ustalenia strategii rozwoju przedsiębiorstwa po przeprowadzeniu transakcji.

SKONTAKTUJ SIĘ Z NAMI

Wypełnij krótki formularz kontaktowy, abyśmy poznali Twoje potrzeby i mogli odpowiedzieć na Twoje pytania
Wysyłając formularz akceptujesz politykę prywatności


Spektrum Tower, XVIIIp.
ul. Twarda 18
00-105 Warszawa
tel.: +48 22 630 83 33
email: biuro@navigatorcapital.pl
Zapraszamy w godzinach:
PN-PT 9.00 – 18.00

 

Dziękujemy! Twoja wiadomość została wysłana i zostanie przekazana do odpowiedniego działu.
Skontaktujemy się z Tobą jak najszybciej.

Zapisz się na newsletter

* Pole obowiązkowe