W ostatnich 12 miesiącach na Głównym Rynku GPW jak i na rynku NewConnect zadebiutowały 22 spółki. Natomiast w samym 3Q 2024 r. do grona spółek publicznych dołączyło 5 podmiotów i były to spółki debiutujące na rynku NewConnect.
W 3Q 2024 r. na rynku NewConnect zadebiutowały: Mentzen S.A., Lichtund S.A., Gamehunters S.A., Green Zebras S.A. oraz Advanced Medical Equipment S.A.
W ciągu ostatniego roku przeprowadzono 53 transakcje SPO o łącznej wartości 1,6 mld zł, a w samym 3Q 2024 r. 10 transakcji o wartości 90,8 mln zł, w tym 3 na Rynku Głównym GPW (77,8 mln zł) i 7 na rynku NewConnect (13,0 mln zł). Największą transakcję typu SPO w ostatnim roku przeprowadziła Polenergia pozyskując łącznie 750,0 mln zł, zaś w 3Q 2024 r. największą transakcją była emisja Gi Group Poland (d. Work Service) w kwocie 76,3 mln zł.
Pozyskanie kapitału na rozwój wymaga przekonania inwestorów, że warto w nią zainwestować. Nie jest to proste zadanie, gdyż o kapitał inwestorów zabiega równolegle wiele innych podmiotów na GPW.
Strategia nie powinna być tylko wizją dynamicznie rosnących w przyszłości przychodów i zysków, ale również analizą występującego ryzyka oraz odpowiednią receptą na jego zapobieganie. Równie ważne co zaprezentowanie atrakcyjnej strategii rozwoju spółki jest przekonanie do niej inwestorów.
Właściciele prywatnych spółek zawsze posiadają strategię. Ale często nie jest ona formalnie spisana. Okazuje się, że mimo iż pełnimy rolę właściciela, często działamy intuicyjnie, nie umiejąc profesjonalnie i skutecznie ocenić wpływu danej decyzji na zmiany wartości przedsiębiorstwa. Wpływa to na brak rzetelnej analizy efektywności inwestycji czy sposobów ich finansowania pod kątem wzrostu wartości spółki. Musimy pamiętać, że nawet najbardziej inspirująca strategia, jeśli nie jest odpowiednio skwantyfikowana, spisana i obroniona liczbami, może stanowić przeszkodę w pozyskaniu kapitału od inwestorów, którzy są w stanie błyskawicznie wypunktować wszelkie niedociągnięcia.
Strategia powinna być ambitna, realna, ale i co istotne mierzalna tzn. posiadać określone podstawowe parametry zarówno finansowe jak i rynkowe oraz kluczowe wskaźniki efektywności – KPI.
Poprzez atrakcyjną strategię rozwoju można skutecznie wzbudzić zainteresowanie inwestorów oraz uzyskać silniejszą pozycję negocjacyjną.
Członek Zarządu Domu Maklerskiego Navigator S.A.
Członek Zarządu
Bioceltix S.A.
Publiczny rynek kapitałowy daje dostęp do zupełnie innej kategorii inwestorów. Inwestorzy indywidualni, którzy finansowali Bioceltix na początku, mogli wspierać projekty na poziomie kilku milionów złotych, co jest „the best we can do” w polskich realiach startupowych. Aby przejść na wyższy poziom, konieczne było rozpoczęcie rozmów z inwestorami, którzy wymagają statusu spółki publicznej i minimalizacji ryzyka płynnościowego.
Łącznie do spółki wpłynęło ponad 80 milionów złotych. Nasza pierwsza oferta publiczna przed debiutem na NewConnect miała wartość 7,4 miliona złotych, a największa, ostatnia runda przyniosła 46 milionów złotych brutto. Te środki w dużej mierze przeznaczymy na budowę wytwórni farmaceutycznej.
Od czasu upublicznienia i większych emisji mogliśmy znacząco przyspieszyć rozwój. Kluczowym momentem było zabezpieczenie finansowe na tyle solidne, by prowadzić równolegle trzy projekty. Na początku skupialiśmy się na osteoartrozie u psów jako projekcie najbardziej zaawansowanym, ale brakowało nam zasobów, by działać na większą skalę. Dopiero te większe emisje pozwoliły nam realizować trzy projekty jednocześnie i bez kompromisów. To był mało widoczny, ale kluczowy moment w rozwoju Bioceltix.
Dalsza część wywiadu dostępna w raporcie IPO Index Poland Q3 2024.
(…)Trend na głównym rynku światowym, czyli na rynku amerykańskim jest zdrowy. Zdrowy to oznacza, że jego struktura jest właściwa. W szczególności silne są sektory cykliczne, co świadczy, że zagrożenie tego, że jakieś duże osłabienie gospodarcze wystąpi jest niewielkie. (…)
Oczywiście w długim terminie zagrożeniem dla tego rynku są wyceny, które są bardzo wysokie, natomiast w średnim terminie liczy się kierunek i jakość trendu.
(…) Giełda może być motorem napędowym gospodarki i bardzo fajnie gdyby była. Jeżeli opieramy gospodarkę głównie na kredycie bankowym, to ta gospodarka nie jest taka innowacyjna, jak może się stać przez, z jednej strony, inwestowanie przez fundusze venture i private equity na rynku prywatnym, a z drugiej strony przez dynamiczną giełdę. Z punktu widzenia wspierania innowacyjności gospodarki, giełda jest super. Niestety póki co w ostatnich latach taką funkcję w Polsce słabo pełniła.
Prezes zarządu Opoka TFI
GPW jest największą giełdą instrumentów finansowych w regionie Europy Środkowej i Wschodniej i szybko rozwijającą się giełdą w Europie.
Grupa Kapitałowa GPW obejmuje najważniejsze instytucje rynku kapitałowego i towarowego w Polsce i należy do największych giełd w regionie Europy Środkowo – Wschodniej. Głównym podmiotem grupy jest Giełda Papierów Wartościowych w Warszawie, która organizuje obrót instrumentami finansowymi,
a poprzez liczne inicjatywy edukacyjne dba o szerzenie wiedzy ekonomicznej w społeczeństwie.
Dom Maklerski Navigator, będący częścią Grupy Navigator Capital, jest znaczącym podmiotem na polskim rynku kapitałowym. Został założony w 2007 roku i od tego czasu specjalizuje się w emisjach akcji oraz obligacji dla przedsiębiorstw. Jest liderem rynku w zakresie usług agenta emisji, rejestrując najwięcej emisji obligacji korporacyjnych w Polsce (270 zarejestrowanych emisji) oraz znajduje się w czołówce firm inwestycyjnych oferujących usługi rejestru akcjonariuszy (ponad 3000 spółek w rejestrze).