W dniu 14 listopada 2024 r. w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej opublikowane zostało Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie zmiany rozporządzenia (UE) 2017/1129, (UE) nr 596/2014 i (UE) nr 600/2014 w celu zwiększenia atrakcyjności publicznych rynków kapitałowych w Unii dla spółek oraz ułatwienia małym i średnim przedsiębiorstwom dostępu do kapitału, zawierające zmiany do ww. rozporządzeń w ramach pakietu zwanego Listing Act.
Zmianę sposobu raportowania etapów pośrednich
Uproszczenie formatu list osób mających dostęp do informacji poufnych
Podniesienie progu notyfikacji transakcji dokonywanych przez osoby pełniące obowiązki zarządcze oraz osoby blisko związane
Zmianę jednej z przesłanek opóźnienia przekazania do publicznej wiadomości informacji poufnej
Wprowadzenie Listing Act jest związane z ideą rozwoju Unii Rynków Kapitałowych, tj. inicjatywy jednolitego rynku kapitałowego w UE. Wprowadzone zmiany mają na celu m.in. ułatwienie dostępu do rynków kapitałowych małym i średnim podmiotom, w tym poprzez zmniejszenie poziomu skomplikowania i kosztów przygotowywania dokumentacji np. na potrzeby przeprowadzania ofert publicznych, przy jednoczesnym zapewnieniu odpowiedniego poziomu ochrony inwestorów i samego rynku.
Niniejsze opracowanie skupia się na najistotniejszych zmianach dotyczących tzw. obowiązków informacyjnych, czyli zmianach wprowadzonych do treści tzw. Rozporządzenia MAR adresowanych do emitentów z rynku regulowanego i NewConnect. Pierwsza istotna zmiana w tym zakresie dotyczy etapów pośrednich procesu, którego zakończenie będzie się wiązać z powstaniem kluczowej informacji poufnej. Na wstępie należy zaznaczyć, że bez zmian pozostało dotychczasowe brzmienie art. 7 ust. 3 Rozporządzenia MAR, zgodnie z którym etap pośredni rozciągniętego w czasie procesu jest uznawany za informację poufną, jeżeli sam w sobie spełnia kryteria informacji poufnych wymienione w Rozporządzeniu. W ramach Listing Act zmieniono natomiast, że wymóg niezwłocznego przekazywania do wiadomości publicznej informacji poufnych nie ma zastosowania do informacji poufnych dotyczących etapów pośrednich rozciągniętego w czasie procesu, jeśli etapy te są związane z doprowadzeniem do zaistnienia lub spowodowaniem szczególnych okoliczności lub szczególnego zdarzenia. Co za tym idzie, w kontekście rozciągniętego w czasie procesu ujawnia się jedynie końcowe okoliczności lub końcowe zdarzenie. Powyższe wymaga oczywiście publikacji raportu bieżącego zawierającego informację poufną niezwłocznie po zajściu lub wystąpieniu takich okoliczności lub zdarzenia, a także zapewnienia przez emitenta zachowania poufności informacji spełniających kryteria informacji poufnej, do czasu publikacji końcowego raportu bieżącego w ww. sprawie. Konsekwencją powyższego, jest również zmiana w zakresie braku obowiązku opóźniania podawania do publicznej wiadomości informacji o etapach pośrednich rozciągniętych w czasie procesów, spełniających przesłanki wskazane powyżej. W odniesieniu do powyższych zmian, a zwłaszcza kwestii podejmowania przez zarząd spółki decyzji co do rodzaju zdarzenia stanowiącego końcowe okoliczności lub końcowe zdarzenie i momentu ich powstania, na pewno warto oczekiwać na treść planowanego aktu delegowanego. Zgodnie bowiem z przyjętą nowelizacją Rozporządzenia, Komisja Europejska ma przyjąć otwarty wykaz zdarzeń końcowych lub końcowych okoliczności w ramach rozciągniętych w czasie procesów i dla każdego zdarzenia lub każdych okoliczności wskazać moment, w którym uznaje się, że końcowe zdarzenie lub końcowe okoliczności zaistniały i muszą zostać ujawnione.
Należy jednak pamiętać, że przedmiotowe zmiany wchodzą w życie dopiero od 5 czerwca 2026 roku!
Kolejna zmiana dotycząca obowiązków informacyjnych odnosi się do opóźniania przekazywania informacji poufnych do wiadomości publicznej. W ramach powyższej zmiany doprecyzowano jedną z trzech przesłanek opóźnienia, tj., że opóźnienie podania do wiadomości informacji prawdopodobnie nie wprowadzi w błąd opinii publicznej. Zgodnie ze zmienionym brzmieniem tej przesłanki informacje poufne, których podanie do wiadomości publicznej zamierza opóźnić emitent, nie mogą być sprzeczne z ostatnim publicznym ogłoszeniem lub innego rodzaju komunikatem emitenta, które to ogłoszenie lub komunikat dotyczą tej samej kwestii co informacje poufne. Powyższą zmianę należy oceniać pozytywnie, ponieważ w przeciwieństwie do poprzedniej wersji w sposób bardziej czytelny określa przesłankę opóźnienia w sposób bardziej dosadny sugerując, że nie chodzi tylko o informacje przekazywane za pośrednictwem raportów bieżących i okresowych, ale także ogólnie o dotychczasową komunikację emitenta odnośnie danej sprawy. Kolejna zmiana wynika z konieczności dostosowania zapisów Rozporządzenia MAR dotyczących wcześniejszego przekazania opóźnionej informacji poufnej do wiadomości publicznej wskutek pojawienia się w przestrzeni publicznej tzw. plotki, do zmian zapisów dotyczących etapów pośrednich procesów rozciągniętych w czasie. Dotyczy ona dodania obowiązku wcześniejszej publikacji informacji poufnej dotyczącej etapu pośredniego rozciągniętego w czasie procesu, w przypadku, gdyby została ona ujawniona przed ujawnieniem końcowego zdarzenia lub okoliczności, w wyniku pojawienia się w przestrzeni publicznej tzw. plotki. Powyższe zmiany, podobnie jak zmiany procesów rozciągniętych w czasie, również wchodzą w życie dopiero z dniem 5 czerwca 2026 roku. Ze zmian dotyczących informacji poufnych, warto jeszcze wskazać, że do dnia 5 września 2025 roku ESMA dokona przeglądu i przedstawi Komisji projekty wykonawczych standardów technicznych dotyczących uproszczonego formatu list osób mających dostęp do informacji poufnych dla emitentów na rynkach rozwoju MŚP (NewConnect), w celu rozszerzenia stosowania takiego formatu na pozostałe listy osób mających dostęp do informacji poufnych.
Kolejna zmiana dotyczy podniesienia progu notyfikacji dla transakcji wykonywanych przez osoby pełniące obowiązki zarządcze oraz osoby blisko związane, tzw. transakcji insiderów, z dotychczasowych 5 tys. EUR do 20 tys. EUR, z możliwością jej ostatecznego ustalenia przez KNF w przedziale pomiędzy 10 tys. EUR a 50 tys. EUR, a także zmiany treści wyjątków dotyczących możliwości dokonywania transakcji przez osoby pełniące obowiązki zarządcze w okresie zamkniętym.
W ramach wprowadzonych zmian rozszerzono możliwość dokonywania transakcji na rachunek osoby pełniącej obowiązki zarządcze lub na rachunek strony trzeciej w trakcie okresu zamkniętego o przypadki transakcji lub działalności transakcyjnej, które nie wiążą się z podejmowaniem aktywnych decyzji inwestycyjnych przez danego insidera, lub które wynikają wyłącznie z czynników zewnętrznych czy działań stron trzecich, lub stanowią transakcje lub działalność transakcyjną na podstawie ustalonych z góry warunków. Powyższe zmiany wchodzą w życie najwcześniej, a więc od 4 grudnia 2024 roku i należy je ocenić pozytywnie. Po pierwsze dlatego, że już od dłuższego czasu zwracano uwagę na potrzebę zwiększenia progu dla transakcji insiderów, który w Polsce pozostawał na niezmienionym poziomie od dnia wejścia w życie Rozporządzenia MAR, a zatem od początku lipca 2016 roku. W tym miejscu należy jednak również pamiętać, że skoro w Polsce długi czas obowiązywał najniższy próg notyfikacji transakcji przez osoby pełniące obowiązki zarządcze i osoby blisko związane, to może się okazać, że zaproponowany w treści Listing Act nowy próg 20 tys. EUR zostanie obniżony przez KNF do minimalnego, wynoszącego 10 tys. EUR. Po drugie, dzięki rozszerzeniu listy wyjątków dotyczących możliwości dokonywania transakcji w okresie zamkniętym, bezpieczniej dla osób pełniących obowiązki zarządcze, doprecyzowano możliwość dokonywania w okresie zamkniętym transakcji, które nie wiążą się z działaniami czy decyzjami tych osób. Wydaje się, że nowe brzmienie zapisów Rozporządzenia MAR powinno lepiej oddawać cel tych zapisów, tj. przeciwdziałanie możliwości wykorzystywania przewagi informacyjnej przez osoby pełniące obowiązki zarządcze, odnosząc je zasadniczo do transakcji lub działań zależnych od świadomej działalności takiej osoby, przy jednoczesnym zmniejszeniu ryzyka negatywnych konsekwencji wynikających z dokonywania potencjalnych transakcji niezależnych od insidera.
Należy mieć na uwadze, że wprowadzone przez Listing Act zmiany dotyczą również innych artykułów Rozporządzenia MAR, w tym m.in. badania rynku.
Podsumowując krótko powyższe zmiany, uważam, że powinnyśmy je ocenić jako pozytywne. Większość z nich adresuje wcześniej wspominane problemy i nawet jeśli niektóre sugerowane rozwiązania lub zmiany nie zostały wprowadzone lub zostały wprowadzone w zmienionym czy ograniczonym kształcie, to jednak dalej powinniśmy pamiętać, że mówimy o zmianach na poziomie wielu rynków i wielu spółek publicznych. Z perspektywy zarządów spółek na pewno cieszą planowane zmiany w zakresie raportowania etapów pośrednich i ich opóźniania, ale na potrzeby praktycznego stosowania ww. przepisów bardzo przyda się zapowiedziany akt delegowany. Data wejścia zmian do ww. przepisów również może nieco dziwić, ale proszę pamiętać, że ich wejście w życie jest powiązane ze zmianami również na poziomie m.in. aktów wykonawczych, co wymaga niestety czasu. Z perspektywy osób pełniących obowiązki zarządcze i osób blisko związanych na pewno cieszy natomiast zwiększenie progu notyfikacji o transakcjach (choć ten próg może zostać jeszcze obniżony przez KNF), podobnie rozszerzenie listy wyjątków dotyczących możliwości dokonywania transakcji w okresie zamkniętym przez osoby pełniące obowiązki zarządcze. Dodatkowo, należy pamiętać, że Listing Act to źródło zmian również do innych aktów prawnych, w tym dotyczących pozostałych istotnych procesów czy zdarzeń z punktu widzenia uczestników rynku kapitałowego, takich jak np. oferty publiczne, w tym obowiązki prospektowe.
Pełna treść Rozporządzenia zawierająca szczegółową listę wszystkich wprowadzonych zmian, w tym m.in. w zakresie sposobu przeprowadzania ofert publicznych, znajduje się natomiast pod adresem: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/?uri=CELEX:32024R2809
Kontakt:
Tomasz Kubik
Radca prawny | In house lawyer
Certyfikowany Doradca w ASO
Navigator Capital S.A.
Tel. kom.: +48 881 566 977 | E-mail: tomasz.kubik@navigatorcapital.pl
Spektrum Tower, XVIIIp.
ul. Twarda 18
00-105 Warszawa
tel.: +48 22 630 83 33
email: biuro@navigatorcapital.pl
Zapraszamy w godzinach:
PN-PT 9.00 – 18.00