Serdecznie zapraszamy na kolejne spotkanie z cyklu śniadań prawno-biznesowych z EY Law, poświęcone zmianom w zakresie regulacji spółek handlowych i nowych obowiązków spoczywających na zarządach tych spółek, w tym m.in. w zakresie obowiązkowej dematerializacji akcji, zgłaszania beneficjenta rzeczywistego i wprowadzenia prostej spółki akcyjnej (P.S.A.).
W ramach spotkania, Krzysztof Dziubiński z Domu Maklerskiego Navigator SA, omówi praktyczne aspekty funkcjonowania rejestrów akcjonariuszy.
Rejestracja uczestników i powitalna kawa
Wprowadzenie (Magdalena Kasiarz)
Obowiązkowa dematerializacja akcji (Jakub Organ, Aleksandra Sikora-Stępień)
Rejestr akcjonariuszy w praktyce (Krzysztof Dziubiński)
Prosta Spółka Akcyjna (Aleksandra Sikora-Stępień)
Identyfikacja, rejestracja i obowiązek aktualizacji beneficjenta rzeczywistego (Jakub Organ)
Pytania, Dyskusja & Networking
Szczegóły i rejestracja:
https://www.ey.com/pl/pl/newsroom/pr-activities/sniadanie-prawno-biznesowe
#dematerializacja #rejestr #dmnavigator #rejestrakcjonariuszy #dematerializacjaakcji
Dom Maklerski Navigator: Dobra sprzedaż mieszkań w 2019 r. pomimo problemów administracyjnych
W 2019 r. ujęci w opracowaniu deweloperzy sprzedali niemal tyle samo lokali co w 2018 r. (19 353 lokali w 2019 r. w porównaniu do 19 311 w 2018 r.). Na wynik sprzedażowy ubiegłego roku pozytywny wpływ miał zwłaszcza 4Q 2019 r., w którym analizowane firmy zdołały sprzedać 5 399 lokali wobec 4 534 jednostek w 4Q 2018 r., co oznacza 19,1% wzrost r/r. Wynik zarówno 4Q, jak i całego roku uważamy za dobry. W końcu głosy o tym, że rynek spowolni pojawiają się od 2-3 lat, a branża cały czas utrzymuje wysoką sprzedaż i to pomimo istotnego wzrostu cen mieszkań.
Dobry wynik sprzedażowy w 4Q 2019 r. w stosunku do 4Q 2018 r. był w naszej ocenie spowodowany głównie kwestiami formalnymi tj. liczbą wydawanych pozwoleń na budowę. Z reguły deweloperzy wprowadzają bowiem do sprzedaży inwestycje po uzyskaniu niezbędnych decyzji administracyjnych, w związku z czym ilość nowych pozwoleń wpływa bezpośrednio na ofertę mieszkań do sprzedaży. W okresie porównawczym tj. 4Q 2018 r. mieliśmy do czynienia z wyborami samorządowymi, w związku z czym urzędu działały mniej sprawnie, co przeciągnęło się również na 1H 2019 r. Druga połowa 2019 r. przyniosła w tej kwestii poprawę, co pozytywnie przełożyło się na wynik sprzedażowy w 4Q 2019 r. Gdyby podaż nie była ograniczona, na skutek skurczonej oferty, to wynik sprzedażowy analizowanych deweloperów mógłby być w 2019 r. wyraźnie lepszy. Wzrost liczby wydawanych pozwoleń powinien przełożyć się również na wzrost oferty w 2020 r., w związku z czym spodziewamy się dobrych wyników sprzedażowych w nadchodzącym roku.
Póki co, wzrost cen mieszkań, jak i popyt na nie się nie zmniejsza. Nieco niepokojące są dane o rosnącej inflacji, co w dłuższym okresie może skutkować koniecznością podniesienia stóp procentowych. RPP póki co jednak uspokaja i spodziewa się spadku inflacji w drugiej połowie roku, w związku z czym nie widzi dziś potrzeby podnoszenia stóp. Podwyższona inflacja może natomiast przełożyć się również pozytywnie na popyt inwestycyjny na mieszkania ze względu na relatywne zmniejszenie atrakcyjności lokowania kapitału w lokaty bankowe, które realnie przynoszą dziś stratę. Tym samym rośnie atrakcyjność lokowania kapitału w mieszkania na wynajem, które dodatkowo w ujęciu realnym powinny co najmniej utrzymać swoją wartość w długim okresie.
Wsparciem dla rynku mieszkaniowego w 2020 r. cały czas będzie bardzo dobra sytuacja na rynku pracy. Pytaniem na najbliższy rok pozostaje nie to czy, a o ile wzrosną średnie płace, szczególnie biorąc pod uwagę, iż płaca minimalna wzrosła z 2 250 PLN w 2019 r. do 2 600 PLN w 2020 r., a zgodnie z zapowiedziami rządu ma istotnie rosnąć przez kolejne 3 lata. Wzrost kosztów pracy w dłuższym okresie przełoży się z pewnością również na koszty wykonawstwa. Wzrost zarobków w branży budowlanej był jednak w ostatnim okresie tak duży, że dziś płace w budowlane rosną wolniej od płac ogółem i jest szansa, że taki stan utrzyma się na dłużej. Zagrożeniem dla kosztów wykonawstwa jest również spadek liczby pracowników budowlanych z Ukrainy po otwarciu niemieckich granic.
Końcówka 2019 r. przyniosła wśród deweloperów ciekawe przetasowania właścicielskie. W trakcie przejmowania mającego problemy Polnordu jest węgierska Cordia, natomiast Vantage Develoment przejęty został przez niemiecki TAG Immobilien. W przypadku Polnordu w ostatnich dniach na rynek trafiła informacja o pozwie o stwierdzenie nieważności uchwały od obecnie największego akcjonariusza. Jeśli okazałoby się, że do transakcji jednak nie dojdzie, to dla rynku byłby to spory cios, gdyż spółka będzie miała prawdopodobnie problemy z regulowaniem swoich zobowiązań. Interesująca jest również druga z transakcji, gdyż TAG Immobilien jest podmiotem wyspecjalizowanym w długoterminowym wynajmie mieszkań. Zapowiedział już budowę lub zakup 8-10 tys. mieszkań na wynajem w Polsce. Jest to kolejna już inicjatywa w zakresie wynajmu instytucjonalnego na polskim rynku mieszkaniowym, co pokazuje, że rynek mogą czekać w najbliższych latach spore zmiany strukturalne. Co ciekawe, również Rząd zapowiedział powrót do prac nad przepisami dotyczącymi REITów, a więc pewnością warto przyglądać się tej części rynku w 2020 r.
W ostatnim kwartale ubiegłego roku 5 spółek spośród ujętych w raporcie przeprowadziło emisje obligacji, pozyskując łącznie kwotę 240,0 mln PLN. W całym 2019 r. analizowani w raporcie deweloperzy uplasowali 18 serii obligacji o łącznej wartości 970,7 mln PLN, a więc ich wartość była niższa niż w poprzednich latach (2018 r. – 1 115,4 mln zł, 2017 – 1 134,3 mln zł). Większość przeprowadzonych emisji miała charakter refinansujący.
W 4Q 2019 r. emitenci wykupili obligacje o łącznej wartości 202,4 mln PLN. Tym samym skumulowana wartość wykupów dokonanych w ubiegłym roku wyniosła 812,3 mln PLN. Wyłączając emisje obejmowane przez podmioty powiązane, okazuje się, że w 2019 r. wartość wykupów obligacji przekroczyła wartość nowo pozyskanych środków, co jest sytuacją wyjątkową. Według stanu na koniec grudnia 2019 r. łączny outstanding obligacji analizowanych w raporcie deweloperów osiągnął wartość 3,5 mld PLN, z czego wykup 813,2 mln PLN przypada na bieżący rok. Jesteśmy zdania, że zadłużenie obligacyjne branży znajduje się na bezpiecznym poziomie. Spodziewamy się, że na koniec 2020 r. łączny poziom zobowiązań z tytułu wyemitowanych obligacji utrzyma się na podobnym poziomie lub nieco zwiększy.
Sytuacja na rynku obligacji wygląd dziś dobrze choć cały czas odbiega od tej sprzed afery GetBack. Jeśli nie będziemy mieli w nadchodzącym roku do czynienia z negatywnymi niespodziankami to warunki dla emitentów powinny się poprawiać. Od roku widzimy bowiem regularne napływy do funduszy inwestujących w obligacje korporacyjne i na dziś nie spodziewamy się, aby ten trend miał się zatrzymać. Plany emisji w pierwszym kwartale zapowiedziały już Dom Development, Archicom oraz Marvipol.
Załączony raport zawiera najważniejsze informacje na temat wybranych deweloperów z rynku Catalyst, tj.: Archicom SA, Atal SA, Develia SA, Dom Development SA, i2 Development SA, Inpro SA, JHM Development SA, JW Construction SA, Lokum Deweloper SA, Marvipol SA, Polnord SA, Robyg SA, Ronson Development, Vantage Development SA, Victoria Dom SA. Dodatkowo, raport zawiera komentarz prawny Kancelarii Kochański i Partnerzy dotyczący zmian w przepisach i ich wpływie na budownictwo wielorodzinne.
Liczba mieszkań sprzedanych przez deweloperów w 2018 i 2019 r.
Deweloper | 2018 | 2019 | 4Q 2018 | 4Q 2019 | Zmiana 4Q 19/4Q 18 |
zmiana 2019/2018 | Cel sprzedażowy 2019 |
Dom Development | 3 602 | 3 661 | 1 006 | 962 | -4,4% | 1,6% | ok. 3 600 |
Atal | 2 420 | 3 196 | 633 | 894 | 41,2% | 32,1% | ok. 3 000 |
Robyg | 2 520 | 2 570 | 504 | 717 | 42,3% | 2,0% | ok. 2 300 |
Victoria Dom | 1 055 | 1 570 | 348 | 441 | 26,7% | 48,8% | ok. 1 500 |
Develia | 1 710 | 1 510 | 313 | 582 | 85,9% | -11,7% | ok. 1 700 |
Archicom | 1 370 | 1 462 | 361 | 295 | -18,3% | 6,7% | 1 300 – 1 600 |
J.W. Construction | 1 248 | 1 026 | 280 | 289 | 3,2% | -17,8% | ok. 1 000 |
Marvipol Development | 843 | 942 | 239 | 217 | -9,2% | 11,7% | |
Vantage Development | 824 | 941 | 202 | 336 | 66,3% | 14,2% | ok. 900 |
Inpro | 801 | 769 | 163 | 185 | 13,5% | -4,0% | |
Ronson Development | 773 | 761 | 134 | 256 | 91,0% | -1,6% | 800 |
JHM Development | 298 | 354 | 41 | 76 | 85,4% | 18,8% | |
Polnord1 | 836 | 323 | 83 | 116 | 39,8% | -61,4% | ok. 500 |
Lokum Deweloper | 1 011 | 268 | 227 | 33 | -85,5% | -73,5% | 400 |
SUMA | 19 311 | 19 353 | 4 534 | 5 399 | 19,1% | 0,2% |
1 dane ważone udziałem Polnord w spółkach Grupy
Zachęcamy do lektury pełnego raportu => Raport
***
Kontakt dla mediów
Mateusz Mucha
tel. 537 837 097
Serdecznie zapraszamy na debatę ekspercką organizowaną przez Personalities.pl poświęconą w pełni problematyce obowiązkowej dematerializacji akcji. Współorganizatorem debaty i partnerem merytorycznym jest Dom Maklerski Navigator SA.
Obowiązkowa dematerializacja akcji będzie w bieżącym roku niewątpliwie tematem przewodnim dla spółek akcyjnych, ich akcjonariuszy oraz doradców prawnych. Już dzisiaj problematyka rejestru akcjonariuszy budzi wiele pytań, na które rynek szuka odpowiedzi, natomiast waga zmian wynikających ze zmiany KSH jest tak duża, że niezbędne jest możliwie szybkie wypracowanie pewnej praktyki rynkowej w celu sprawnego i bezpiecznego dostosowania do nowych regulacji.
Warto przedyskutować te kwestie w gronie ekspertów, dlatego zapraszamy Państwa do udziału w debacie, która odbędzie się 29-go stycznia br. na Sali Notowań GPW przy ul. Książęcej 4 w Warszawie o godzinie 17.30.
Debata rozpoczyna się o godzinie 17.30. Planowane zakończenie: około godz. 20.00
Tezy do dyskusji:
Rejestracja i szczegóły: http://www.personalities.pl/debata-rejestr-akcjonariuszy
Prowadzenie debaty:
Bartosz Krzesiak, Dyrektor Departamentu emisji akcji w Domu Maklerskim Navigator SA
Posiada ponad 10-letnie doświadczenie zawodowe na rynku kapitałowym. Doradza przy pozyskiwaniu kapitału akcyjnego, obowiązkach informacyjnych spółek publicznych, a także m.in. w zakresie rejestru akcjonariuszy. Doradzał m.in. w takich projektach jak IPO – oferta publiczna akcji i wprowadzenie do obrotu na GPW – Lokum Deweloper S.A., APS Energia S.A., SPO – wtórna oferta publiczna i wprowadzenie akcji Pamapol S.A. do obrotu na GPW, private placement i wprowadzenie akcji do obrotu na NewConnect – m.in. Movie Games, Moonlit, Medinice, Gremi Media, APS Energia, Blirt, Hydrapres. Doświadczenie na rynku kapitałowym zdobywał m.in. w Deutsche Banku w dziale Polish Strategic Corporates oraz na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie S.A. Absolwent Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie (Finanse i Bankowość). Certyfikowany Doradca w ASO. Członek rad nadzorczych oraz komitetu audytu spółek notowanych na GPW oraz NewConnect. Członek Rady Autoryzowanych Doradców (komitet doradczy Zarządu GPW ds. rozwoju alternatywnego systemu obrotu). Ekspert Business Centre Club ds. rynku kapitałowego.
Paneliści:
Agnieszka Gontarek, Dyrektor Działu Emitentów Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie S.A.,
Odpowiedzialna m.in. za proces dopuszczania papierów wartościowych na rynki GPW i nadzór nad emitentami w zakresie wypełniania obowiązków informacyjnych, a także zasad Dobrych Praktyk Notowanych na GPW. Kieruje pracami działającego przy GPW Komitetu ds. Ładu Korporacyjnego. Od 2016 do 2018 r. prezes zarządu BondSpot S.A., wcześniej (2013-2016) członek rady nadzorczej BondSpot S.A. W latach 1998-2007 pracownik urzędu Komisji Papierów Wartościowych i Giełd, a następnie Komisji Nadzoru Finansowego. Absolwentka Wydziału Prawa i Administracji UW i podyplomowych studiów z zakresu rachunkowości. Współautorka komentarza do ustawy o ofercie publicznej (pod red. prof. Marka Michalskiego, wyd. Beck 2014 r.). Posiada wieloletnie doświadczenie jako wykładowca prawa papierów wartościowych i regulacji unijnych, przede wszystkim z zakresu obowiązków informacyjnych emitentów i ich akcjonariuszy oraz corporate governance
Leszek Koziorowski, partner, Kancelaria Gessel
W GESSEL kieruje działem prawa rynków kapitałowych. Specjalizuje się w prawie papierów wartościowych i funduszy inwestycyjnych. Od 1994 roku doradza m.in. przy publicznych i prywatnych emisjach akcji i obligacji, fuzjach i przejęciach spółek notowanych na giełdzie papierów wartościowych, tworzeniu i obsłudze domów maklerskich i funduszy inwestycyjnych, zajmuje się obsługą korporacyjną spółek publicznych, w tym także w zakresie obsługi organów i wykonywaniem obowiązków informacyjnych. Reprezentuje również klientów we wszelkiego rodzaju postępowaniach administracyjnych i sądowych związanych z prawem rynku kapitałowego. Od 1999 roku pracuje, a od 2002 roku pozostaje wspólnikiem, w kancelarii GESSEL. Od początku swojej kariery zawodowej związany jest z polskim rynkiem kapitałowym. Początkowo pracował w Komisji Papierów Wartościowych. W czasie pracy w Komisji Papierów Wartościowych piastował także stanowisko Zastępcy Przewodniczącego Komisji Egzaminacyjnej dla Doradców Inwestycyjnych. Obecnie pozostaje również arbitrem Sądu Giełdowego. Był członkiem licznych Rad Nadzorczych, obecnie zasiada w Radzie Nadzorczej spółki Esaliens TFI S.A. Studia prawnicze na Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Warszawskiego ukończył w 1994 roku, a w 1998 został wpisany na listę radców prawnych. Leszek Koziorowski jest rekomendowany i wyróżniany w rankingach kancelarii prawnych dziennika „Rzeczpospolita” oraz magazynu „FORBES” jako specjalista i najlepszy doradca w zakresie prawa rynku kapitałowego. Również „Chambers Europe. Europe’s Leading Lawyers for Business” wymienia go w gronie liderów dziedziny rynku kapitałowego, określając go mianem utalentowanego i szanowanego prawnika – zdecydowanie należącego do elity. Autor licznych publikacji poświęconych rynkowi kapitałowemu. Jego artykuły i felietony ukazywały się m. in. w „Przeglądzie Prawa Handlowego”, „Prawie Papierów Wartościowych”, „Radcy Prawnym”, „Rynku Kapitałowym”, „Rzeczpospolitej”, „Gazecie Giełdy Parkiet” i „Dzienniku”. Oprócz zawodowych zainteresowań papierami wartościowymi, Leszek Koziorowski kolekcjonuje historyczne papiery wartościowe, a swoje zainteresowania historią gospodarki, a w szczególności rynku kapitałowego, rozwija poprzez działalność w Stowarzyszeniu Kolekcjonerów Historycznych Papierów Wartościowych, pełniąc funkcję prezesa od 2009 roku. Pozostaje także redaktorem naczelnym Rocznika Historii Papierów Wartościowych i autorem licznych artykułów poświęconych historii papierów wartościowych, m. in. książki „Akcje notowane na warszawskiej giełdzie do 1939 roku”.
Paweł Mardas, partner, Kancelaria Kochański i Partnerzy. Adwokat, Partner, Szef Praktyki Fuzji i Przejęć
Prawnik z kilkunastoletnim doświadczeniem. Specjalizuje się w prawie spółek oraz w transakcjach fuzji i przejęć. Przez ostatnie dziewięć lat zdobywał i pogłębiał swoje doświadczenie w zakresie restrukturyzacji korporacyjnych obejmujących m.in. przekształcenia, połączenia i podziały spółek, wnoszenie aktywów do funduszy inwestycyjnych (FIZ/FIZAN), budowanie struktur transgranicznych z wykorzystaniem spółek i fundacji z zagranicznych jurysdykcji, przygotowywanie struktur transakcji nabycia/sprzedaży udziałów/akcji/aktywów, przygotowywanie i negocjowanie umów inwestycyjnych oraz umów wspólników. Prowadził także sprawy z zakresu gospodarczych sporów sądowych. Pracował także jako in-house w jednym z największych towarzystw funduszy inwestycyjnych, zajmując się zamkniętym funduszem inwestycyjnym sektora nieruchomości. Członek Izby Adwokackiej w Warszawie.
Piotr Maciej Kamiński – ekspert rynku kapitałowego; członek wielu rad nadzorczych
Absolwent Uniwersytetu Warszawskiego, na którym uzyskał tytuł magistra zarzadzania. Ponadto ukończył studia podyplomowe Tempus – CUBIS (Curriculum In Business Information Systems) na Uniwersytecie Katolickim w Mediolanie, Uniwersytecie Katolickim w Leuven oraz Uniwersytecie w Amsterdamie. W 1994 roku brał udział w specjalistycznym Międzynarodowym Programie Szkoleniowym organizowanym przez Amerykańską Komisję Papierów Wartościowych i Giełd (US SEC) dla przedstawicieli giełd i nadzorów państwowych rynków kapitałowych. Dodatkowo brał udział w elitarnym programie AMP dla najwyższej kadry zarządzającej obejmujący przekrojowe resume wiedzy menadżerskiej – na IESE Business School w Barcelonie. Od 1993 roku wykłada na seminariach i konferencjach oraz na uczelniach (UW, SGH) na temat rynku kapitałowego, rachunkowości sprawozdawczej, zarządzania informacją, praktycznych aspektów prawa handlowego, zasad dobrych praktyk itp. Członkiem zarządu w spółce Park Wodny Bania Sp. z o.o. Wcześniej w latach 2010‐2011 pełnił funkcje członka rady nadzorczej PZU S.A. i członka komitetu rady nadzorczej PZU S.A. ds. IPO z ramienia Skarbu Państwa. W latach 2006–2009 był prezesem zarządu Banku Pocztowego S.A., od 2003 do 2006 r. członkiem zarządu nadzorującym Obszar Rynku Korporacyjnego i Skarbu w PKO Bank Polski S.A., a od 2000 do 2003 r. wiceprezesem zarządu Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie SA. Wcześniej w latach 1994–2000 zajmował stanowisko dyrektora Departamentu Spółek Publicznych i Finansów KPWiG, a w latach 1992–1994 – naczelnika Wydziału emisji papierów wartościowych w KPWiG. Od 1998 do 2001 roku był członkiem Państwowej Komisji Egzaminacyjnej na Doradców Inwestycyjnych. W przeszłości był m.in.: prezesem Rady Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie.
Barbara Nowakowska – Dyrektor zarządzająca Polskiego Stowarzyszenia Inwestorów Kapitałowych (PSIK).
Zarządza PSIK od 17 lat, realizując cele statutowe stowarzyszenia, którymi jest przede wszystkim wspieranie rozwoju sektora private equity/venture capital w Polsce i reprezentacja interesów tego sektora. Reprezentowała Polskę, jako ekspert w dziedzinie private equity/venture capital w Komisji Europejskiej. Przed rozpoczęciem pracy w PSIK w 2003 roku, zasiadała w zarządzie niezależnego operatora telekomunikacyjnego El-Net S.A. Doświadczenie w branży private equity zdobyła w Enterprise Investors. Na początku transformacji pracowała w Ministerstwie Przekształceń Własnościowych. Jest absolwentką wydziału handlu zagranicznego w SGPiS (SGH).
#dematerializacja #rejestr #dmnavigator #rejestrakcjonariuszy #dematerializacjaakcji