Wstępem do formułowania strategii w każdym przypadku powinno być wstępne określenie ambicji przedsiębiorstwa. Przez ambicje rozumiemy kluczowy cel lub cele, jakie firma chce osiągnąć. Cel lub cele mogą być bardzo różne w zależności od „apetytu” zarządzających oraz obecnej kondycji i możliwości kadrowo-finansowej firmy. Może to być np. podwojenie wartości biznesu w okresie X lat, zdobycie pozycji numer X na rynku Y, zaistnienie na rynku europejskim etc, odzyskanie trwałej rentowności w perspektywie X lat
Odpowiednie zrozumienie sytuacji, w której przedsiębiorstwo znajduje się aktualnie jest kolejnym krokiem w budowie strategii realizacji wcześniej określonych celów. Analizie poddane powinny zostać zarówno kwestie związane z rynkiem, na którym działa przedsiębiorstwo, jego otoczeniem konkurencyjnym, jak i sfera wewnętrzna działalności – produkt, know-how, kultura organizacyjna, zasoby, którymi firma dysponuje itd. Istotne jest, aby zrozumieć, które czynniki są kluczowe dla rozwoju biznesu i których czynników nie można pominąć przy formułowaniu strategii. Efektem etapu analizy powinna być zgoda co do obecnej sytuacji przedsiębiorstwa zarówno przedstawicieli spółki jak i zespołu doradczego.
Na podstawie przeprowadzonej analizy, której celem było zrozumienie obecnej sytuacji przedsiębiorstwa należy zidentyfikować potencjalne obszary w organizacji, których działalność jest nieefektywna, ale także obszary, które dają potencjalną możliwość do rozwoju oraz ewentualne zagrożenia dla biznesu. Jest to etap, na którym kształtuje się kierunek zmian, jakie mają zostać ujęte w strategii spółki. Istotnym jest, aby określone wyzwania strategiczne były poparte przekonaniem kadry zarządzającej do konieczności podjęcia odpowiednich kroków, które pozwolą na dalszy rozwój działalności. Omawiane wyzwania powinny mieć charakter precyzyjny i powinny być oparte na wiarygodnych danych, a nie jedynie na intuicji i przeczuciu.
W momencie uzyskania zgody co do kierunku zmian należy przejść do projektowania celów strategicznych. Jest to etap szczegółowego budowania strategii. Do tego celu wykorzystywane są zróżnicowane narzędzia dobierane w zależności od definiowanego zagadnienia, co pozwala na maksymalizację efektywności. Z punktu widzenia strategii istotnym jest, aby była ona kompletna, dlatego proces projektowania powinien zostać odpowiednio ustrukturyzowany. Także w etapie projektowania ważny jest udział zarządzających firmą, aby wypracowane inicjatywy budziły ich zaufanie i wiarę w to, że podjęcie ustalonych kroków przełoży się na wymierne korzyści dla ich biznesu.
Nawet najlepiej opracowane inicjatywy mogą zostać zniweczone przez błędy na etapie wdrożenia, dlatego rzetelne i skrupulatne podejście do ostatniego etapu jest niezwykle ważne. Plan wdrożenia powinien zawierać sprecyzowane, mierzalne, przypisane do konkretnych osób kroki, które pozwolą na przełożenie opracowanej strategii na wyniki przedsiębiorstwa. Istotne jest także odpowiednie osadzenie projektu w czasie, podział odpowiedzialności, a także ustalenie priorytetów. Przygotowana strategia, wraz z kompletnym planem wdrożenia powinna zostać przedstawiona zarówno właścicielom i zarządzających jak i pracownikom niższego szczebla, którzy będą odpowiedzialni za realizację poszczególnych inicjatyw. Dobra komunikacja, wytłumaczenie potrzeby podejmowanych działań, przedstawienie celów i korzyści wynikających z ich realizacji pozwala uzyskać lepszą motywację pracowników różnych szczebli do dokonywania często istotnych zmian w sposobie dotychczasowego działania.
W erze cyfrowej, w której żyjemy, transformacja cyfrowa stała się nie tylko pożądaną zmianą, ale wręcz koniecznością dla przedsiębiorstw na całym świecie. Proces ten nie ogranicza się jedynie do implementacji nowych technologii, ale również wymaga zmiany kultury organizacyjnej, sposobu myślenia oraz modeli biznesowych.
Zapraszamy na rozmowę z Dorotą Bury, ekspertem w dziedzinie transformacji cyfrowej przedsiębiorstw.
Od 1 lipca 2024 roku zasady wystawiania faktur sprzedaży, obieg faktur zakupowych, realizacja przelewów dla wszystkich podmiotów prowadzących działalność gospodarczą zmienią się w radykalny sposób. W życie wejdzie Krajowy System e-Faktur, który już dzisiaj wzbudza wiele emisji.
Optymalizacja procesów w przedsiębiorstwach ma kluczowy wpływ na efektywność, wydajność i konkurencyjność organizacji. Poprzez eliminację zbędnych kroków i zoptymalizowanie przepływu informacji, firmy zwiększają produktywność oraz obniżają koszty operacyjne.
Zapraszamy na krótką rozmowę z Jackiem Szwarcem – Partnerem Navigator Business Consulting, ekspertem zajmującym się wdrażaniem projektów optymalizacyjnych.
Optymalizacja kosztów w przedsiębiorstwie jest kluczowa dla zapewnienia rentowności i konkurencyjności firmy na rynku.
Optymalizacja kosztów pozwala na znalezienie sposobów na zmniejszenie wydatków, jednocześnie utrzymując lub poprawiając jakość produktów lub usług. Dzięki temu przedsiębiorstwo może zwiększyć swoją rentowność, co pozwala na inwestowanie w rozwój firmy.
Zapraszamy na krótką rozmowę z Grzegorzem Sencio – Partnerem Navigator Business Consulting, ekspertem zajmującym się wdrażaniem projektów optymalizacyjnych w której to naświetlimy
Spektrum Tower, XVIIIp.
ul. Twarda 18
00-105 Warszawa
tel.: +48 22 630 83 33
email: biuro@navigatorcapital.pl
Zapraszamy w godzinach:
PN-PT 9.00 – 18.00