Aktualności

Due diligence to nie wszystko

05.05.2024

Due diligence to nie wszystko?

najczęstsze błędy w transakcjach fuzji i przejęć

Due diligence to nie wszystko?
najczęstsze błędy w transakcjach fuzji i przejęć

Owszem, racjonalny uczestnik obrotu ma kierować się wyobraźnią – ale trzeźwą, analityczną, nie zaś wspartą tylko na intuicyjnie ukształtowanej woli biznesowej. W przeciwnym razie już po przejęciu spółki mogą ujawnić się ryzyka biznesowe i prawne, które zaważą na powodzeniu działalności.

Nieodłącznym elementem dynamiki rynkowej są transakcje fuzji i przejęć (mergers and acquisitions, M&A). W procesach tych uczestniczą zarówno gracze instytucjonalni (np. fundusze private equity), jak i podmioty z tego samego sektora spółki przejmowanej, które pragną osiągnąć przewagę konkurencyjną przez koncentrację mniejszych uczestników obrotu. Niezależnie jednak od formy prawnej i skali działalności tak spółki przejmującej, jak i przejmowanej, w procesach M&A często obserwuje się podobne niedoskonałości. Ponieważ ich uniknięcie może przesądzić o sukcesie transakcji, warto przyjrzeć – na ogólnym poziomie – kilku kategoriom najczęstszych błędów.

Niedostatki DD
Truizmem wydaje się stwierdzenie, że kluczem do wyeliminowania ryzyka związanego z decyzją o przejęciu spółki jest rzetelnie zrealizowany proces due diligence. W obrocie gospodarczym przez ‘due diligence’ rozumie się kompleksowy przegląd sytuacji danego przedsiębiorstwa w celu ustalenia jego wyceny oraz wskazania obszarów jego działalności, które mogą mieć znaczenie dla integracji z podmiotem przejmującym. Najczęściej wykonywanymi rodzajami due diligence są DD finansowe (mające za przedmiot wyniki finansowe firmy), komercyjne (ukierunkowane na ocenę perspektywiczności sektora, w którym spółka działa, oraz jej pozycji w tej branży) oraz podatkowe i prawne (ocena ryzyka prawnego i podatkowego związanego ze stosunkami prawnymi spółki). Nierzadko w ramach DD badaniu podlega także środowisko informatyczne (IT due diligence) oraz procesy kadrowe (HR due diligence). Jakość badania due diligence zależy z kolei od dwóch czynników. Po pierwsze, jest to jakość pracy doradcy, któremu zlecono badanie, jego skrupulatność i zdolności analityczne. Nawet najwyższa staranność doradcy nie zagwarantuje jednak sukcesu w przeprowadzeniu due diligence, jeżeli informacje otrzymane od spółki przejmowanej („targetu”) nie będą w pełni odzwierciedlały jej działalności. Ważne więc pozostaje, aby zapewnić, że dane umieszczone w tzw. data room są aktualne i wyczerpujące. W przeciwnym razie już po przejęciu mogą ujawnić się ryzyka biznesowe i prawne, które zaważą na powodzeniu działalności.

Meandry wyobraźni, czyli o skutkach przesadnego optymizmu
Zarówno wyniki due diligence, jak i założenia przyjęte przez nabywcę przed podjęciem decyzji o nabyciu, mogą prowadzić do nadmiernie optymistycznej oceny co do potencjału wzrostowego przejmowanej spółki. Zachodzi bowiem ryzyko, że nabywca – urzeczony perspektywą rozwoju swojego biznesu przez wchłonięcie konkurenta lub wejście na nowy rynek – interpretuje dane ekonomiczne przedstawione w raporcie „due diligence” w taki sposób, aby potwierdzały one jego decyzję o transakcji. Dlatego tak ważne pozostaje zachowanie wyważonej, zdystansowanej oceny sytuacji – emocje nie są bowiem najlepszym doradcą. W szczególności zdrowy, zawodowy krytycyzm należy zachować wobec otrzymanych od sprzedających raportów typu „vendor due diligence”. Choć powinny one być sporządzane w sposób obiektywny, to – siłą rzeczy – prezentacja faktów dotyczących potencjalnego „targetu” może oddziaływać na wyobraźnię przyszłego nabywcy. Owszem, racjonalny inwestor ma kierować się wyobraźnią – ale trzeźwą, analityczną, nie zaś wspartą tylko na intuicyjnie ukształtowanej woli biznesowej.

Integracja potransakcyjna – przejście progu rozwoju
Kluczowy czynnik powodzenia transakcji M&A stanowi prawidłowe przeprowadzenie integracji potranskacyjnej (post-merger integration). Obszary działalności spółki przejmowanej, które wymagają dostosowania, powinny zostać zidentyfikowane już na etapie due diligence. Integracja potransakcyjna może zakończyć się fiaskiem nie tylko z powodu czynników dotyczących infrastruktury łączonych przedsiębiorstw (informatycznej czy produkcyjnej), ale także ze względu na niedopasowanie kultur organizacyjnych. Okoliczność ta szczególnie dobrze uwidacznia się w sytuacji przejęcia małej firmy przez międzynarodową korporację. Styl zarządzania czy odmienna wrażliwość w relacjach z klientami są w stanie doprowadzić do konfliktów wśród personelu oraz utraty zaufania rynku.

Jak działać?
Racjonalnie. Decyzja o nabyciu przedsiębiorstwa należy do tych elementów strategicznego planowania rozwoju firmy, którego skutki będą odczuwane przez wiele lat. Musi zatem opierać się na chłodnej analizie danych finansowych oraz pozafinansowych, czynników rynkowych, technologicznych i ludzkich. Niezbędne jest także zaangażowanie doświadczonego doradcy transakcyjnego.

Informacje o wsparciu, jakiego może udzielić Navigator Capital Group, znajdą Państwo tutaj [link].

ul. Twarda 18
00-105 Warszawa
tel.: +48 22 630 83 33

 

SKONTAKTUJ SIĘ Z NAMI

Wypełnij krótki formularz kontaktowy, abyśmy poznali Twoje potrzeby i mogli odpowiedzieć na Twoje pytania
Wysyłając formularz akceptujesz politykę prywatności

Rynek M&A w Polsce – Podsumowanie Q1 2024

11.04.2024

We współpracy z FORDATA Virtual Data Room przygotowaliśmy raport, w którym opisujemy 1 kwartał 2024 roku na polskim rynku fuzji i przejęć. Wynika z niego, iż w 1 kw. 2024 roku byliśmy świadkami 95 transakcji. To wynik identyczny z analogicznym kwartałem 2023 r. Największą transakcja było przejecie Velo Bank przez Cerberus Capital Management.

W minionym kwartale największa transakcja było nabycie VeloBanku przez amerykański fundusz private equity Cerberus Capital Management, którego wartość szacowana jest na ponad 1 mld PLN. Z tej kwoty 375 mln zostanie przeznaczone na zapłatę ceny za akcje, a kolejne 700 mln na dokapitalizowanie przejmowanego banku w celu spełnienia wymogów kapitałowych. Dla porównania transakcja ta jest istotnie mniejsza niż rekordowa transakcja ubiegłego kwartału, czyli przejęcia Techlandu przez Tencent szacowanego na 6,3 mld PLN.

W 1-szym kwartale bieżącego roku, podobnie jak w rekordowym 2023 roku, rynek fuzji i przejęć w Polsce wpisywał się w trend rosnącej aktywności M&A. Ubiegły kwartał był tez, w porównaniu do analogicznych kwartałów z ubiegłych lat, rekordowy pod względem liczby ogłoszonych transakcji. Dorównał on pod tym względem nawet rekordowemu I kwartałowi 2023 r., w którym zanotowano aż 95 transakcji.

Pobierz raport

Raport M&A Index Poland to pozycja, która na stałe wpisała się w kalendarz branżowych podsumowań w Polsce. Raporty przygotowywane są co kwartał przez firmę doradcza Navigator Capital oraz firmę FORDATA, lidera w zakresie rozwiązań IT wspierających fuzje i przejęcia.

Opracowania te maja na celu pokazanie dynamiki polskiego rynku fuzji i przejęć, z naciskiem na opis najciekawszych naszym zdaniem transakcji. Obserwujemy także częstotliwość wykorzystania narzędzia Virtual Data Room w transakcjach M&A w Polsce.


Znaczne pakiety akcji w spółkach publicznych – zmiany w przepisach

29.02.2024

Począwszy od 1 marca 2024 roku zawiadomienia dotyczące zmiany stanu posiadania akcji spółek publicznych przez znaczących akcjonariuszy powinny być przekazywane do KNF wyłącznie za pośrednictwem nowego formularza elektronicznego udostępnionego na stronie internetowej KNF pod adresem: https://bzp.knf.gov.pl/

Chodzi tu o zawiadomienia sporządzane przez znacznych akcjonariuszy w związku z osiągnięciem lub przekroczeniem określonego progu w ogólnej liczbie głosów w spółce publicznej, bądź o zmianie stanu posiadania wynikającego ze zmniejszenia udziału w spółce publicznej i osiągnięcia lub zejścia w ten sposób poniżej określonego progu, np. poprzez kupno, sprzedaż, objęcie akcji, darowiznę lub w związku z podwyższeniem kapitału zakładowego spółki.

Należy pamiętać, że wysłanie do UKNF formularza poprzez system, o którym mowa powyżej, nie zwalnia akcjonariusza z obowiązku przekazania stosownego zawiadomienia równolegle do spółki, a także, że zawiadomienia przekazywane do UKNF różnią się nieznacznie treścią od zawiadomień sporządzanych w celu przekazania ich spółce i powinny dodatkowo zawierać: PESEL lub NIP i adres zamieszkania w przypadku osoby fizycznej albo kod LEI i adres siedziby w przypadku osoby prawnej.

Ideą przedmiotowych zmian jest odejście od dotychczasowego sposobu przekazywania zawiadomień, tj.: złożenia osobiście, za pośrednictwem biura podawczego UKNF, korespondencyjnie bądź poprzez platformę ePUAP na rzecz zautomatyzowanego systemu, który ma usprawnić i ujednolicić komunikację pomiędzy akcjonariuszami i UKNF.

Tomasz Kubik
Radca prawny
E-mail: tomasz.kubik@navigatorcapital.pl


Dziękujemy! Twoja wiadomość została wysłana i zostanie przekazana do odpowiedniego działu.
Skontaktujemy się z Tobą jak najszybciej.

Zapisz się na newsletter

* Pole obowiązkowe