Aktualności

Webinar | Wyzwania dla utrzymania ładu korporacyjnego w spółce – nowe obowiązki prawne spółek, w tym dematerializacja i możliwości oszczędności podatkowych z nimi związane | DM Navigator & Grant Thornton

10.06.2020

W dniu 23 czerwca 2020 r. o godz. 10:00 serdecznie zapraszamy na organizowany przez Dom Maklerski Navigator oraz Grant Thornton webinar poświęcony zagadnień obowiązkowej dematerializacji, z uwzględnieniem aspektów podatkowych związanych z procesem oraz ułatwień w funkcjonowaniu spółek wynikające z przepisów „Tarcz antykryzysowych”, w tym odroczenie w czasie terminów odbycia zwyczajnych posiedzeń organów spółek i możliwość oszczędności podatkowych z zysku zatrzymanego w spółce.

FORMULARZ REJESTRACYJNY

1. Obowiązek dematerializacja akcji
      a. istota nowych regulacji
      b. konsekwencje zmian prawnych i oś czasu
      c. proces dematerializacji od strony praktycznej (spółki niepubliczne / spółki publiczne)
      d. rola domu maklerskiego
      e. aspekty podatkowe dematerializacji akcji:
           I. podatkowy cel dematerializacji akcji
           II. zmiany w przepisach podatkowych związane z dematerializacją akcji
           III. czy koszty ponoszone w związku z obowiązkową dematerializacją akcji będą stanowiły koszty uzyskania przychodów dla spółki?
           IV. wypłata dywidendy i innych świadczeń na rzecz akcjonariuszy przy pośrednictwie domu maklerskiego
           V. sprzedaż akcji przy pośrednictwie domu maklerskiego
     f. alternatywa dla dematerializacji – prawne możliwości i podatkowe korzyści reorganizacji
     g. Q&A – główne problemy, z którymi mierzą się spółki
2. Ułatwienia w funkcjonowaniu spółek wynikające z przepisów „Tarcz antykryzysowych” 1.0-4.0
     a. zdalne posiedzenia organów spółek:
           I. regulacje kodeksowe
           II. problemy praktyczne (ograniczenia, problemy przewodniczącego, wpisy do KRS)
           III. możliwość zaliczenia do KUP kosztów usług związanych z korzystaniem z platform do odbywania zdalnych zgromadzeń
     b. przesunięcie terminów odbycia zwyczajnych zgromadzeń i zatwierdzania sprawozdań
         finansowych:
           I. nowe terminy
           II. komentarze dotyczące poszczególnych uchwał ZZW/WZA, w tym podział zysku
           III. oszczędności podatkowe wynikające z zysku zatrzymanego w spółce i dopłat (atrakcyjny temat  w 2020 r. dla sp. z o.o. i s.a., potencjalna skala oszczędności w grupach kapitałowych)
     c. inne ułatwienia
3. Beneficjent rzeczywisty 
     a. przypomnienie o obowiązku i terminach
     b. odpowiedzialność za zaniechania i błędną identyfikację beneficjenta rzeczywistego
     c. kto jest beneficjentem spółki? (najciekawsze przypadki, tj. kto jest beneficjentem spółki
         komandytowej,  uwaga na uprzywilejowanie udziałów w sp. z o.o./akcji w s.a., co jeśli akcjonariat
         jest rozdrobniony, wspólnikiem jest firma zagraniczna, co z jednostkami uczestnictwa
         we wspólności majątkowej małżeńskiej, jednostki publiczne jako beneficjent)
     d. beneficjent rzeczywisty z ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy, a beneficjent rzeczywisty
         ustalany na potrzeby podatkowe?

PRELEGENCI

Justyna Nykiel – Radca Prawny, Grant Thornton

Justyna jest liderem zespołu doradztwa korporacyjnego. Specjalizuje się w obsłudze prawnej podmiotów krajowych i zagranicznych w zakresie prawa gospodarczego, a także prawa cywilnego oraz prawa pracy. Bierze udział w projektach restrukturyzacyjnych, jak również fuzji i przejęć oraz uczestniczy w projektach due diligence prawnego. Radca prawny. Absolwentka prawa na Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu oraz Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu. Ukończyła podyplomowe studia prawa brytyjskiego i prawa Unii Europejskiej. Autorka publikacji dotyczących zagadnień z zakresu prawa spółek handlowych w prasie fachowej. Zaangażowana w działanie specjalistycznego zespołu do spraw firm rodzinnych i współautorka książki „Przyszłość mojej firmy”. W 2012 roku dołączyła do zespołu doradztwa prawnego Grant Thornton.

Natalia Kamińska-Kubiak – Doradca Podatkowy, Grant Thornton

Natalia posiada ponad ośmioletnie doświadczenie w obszarze doradztwa podatkowego. Specjalizuje się w zakresie analiz podatkowych transakcji kapitałowych, takich jak sprzedaż, nabycie przedsiębiorstwa, zcp lub spółki, połączeń, podziałów i aportów, skutków podatkowych form prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce przez klientów krajowych i zagranicznych, a także przekształceń i likwidacji spółek. Zaangażowana w działanie zespołu specjalistycznego do spraw firm rodzinnych. Doradca podatkowy. Absolwentka Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu kierunek: finanse i rachunkowość przedsiębiorstw oraz Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, gdzie ukończyła prawo. Autorka publikacji dotyczących zagadnień podatkowych w prasie fachowej. W 2010 roku dołączyła do zespołu doradztwa transakcyjnego Grant Thornton.

Bartosz Krzesiak – Dyrektor Departamentu emisji akcji w Domu Maklerskim Navigator SA

Posiada ponad 10-letnie doświadczenie zawodowe na rynku kapitałowym. Doradza przy pozyskiwaniu kapitału akcyjnego, obowiązkach informacyjnych spółek publicznych, a także m.in. w zakresie rejestru akcjonariuszy. Doradzał m.in. w takich projektach jak IPO – oferta publiczna akcji i wprowadzenie do obrotu na GPW – Lokum Deweloper S.A., APS Energia S.A., SPO – wtórna oferta publiczna i wprowadzenie akcji Pamapol S.A. do obrotu na GPW, private placement i wprowadzenie akcji do obrotu na NewConnect – m.in. Movie Games, Moonlit, Medinice, Gremi Media, APS Energia, Blirt, Hydrapres. Doświadczenie na rynku kapitałowym zdobywał m.in. w Deutsche Banku w dziale Polish Strategic Corporates oraz na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie S.A. Absolwent Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie (Finanse i Bankowość). Certyfikowany Doradca w ASO. Członek rad nadzorczych oraz komitetu audytu spółek notowanych na GPW oraz NewConnect. Członek Rady Autoryzowanych Doradców (komitet doradczy Zarządu GPW ds. rozwoju alternatywnego systemu obrotu). Ekspert Business Centre Club ds. rynku kapitałowego.

#dematerializacja #rejestr #dmnavigator #rejestrakcjonariuszy #dematerializacjaakcji


Obowiązkowa dematerializacja akcji z perspektywy akcjonariusza

08.06.2020

Wejście w życie ustawy zmieniającej Kodeks Spółek Handlowych w zakresie takim jak dematerializacja akcji będzie miało skutek powszechny. Żadna zarejestrowana spółka akcyjna i komandytowo-akcyjna w Polsce nie będzie mogła utrzymać statusu emitenta akcji w postaci dokumentowej, a żaden akcjonariusz takiej spółki nie będzie mógł wywodzić swojego prawa podmiotowego z dokumentu akcji.

Prowadzenie rejestru akcjonariuszy będzie odbywało się na podstawie przepisów KSH oraz umowy zawartej pomiędzy podmiotem prowadzącym rejestr a spółką. Akcjonariusz nie będzie stroną umowy o prowadzenie rejestru akcjonariuszy, ale jednocześnie będzie miał istotny wpływ na wybór podmiotu go prowadzącego jako, że będzie on dokonywany uchwałą WZA. Jednocześnie to, że akcjonariusz nie będzie stroną stosunku zobowiązaniowego z podmiotem prowadzącym rejestr, nie oznacza również, iż nie będzie uprawniony do żądania wykonania określonych czynności od tego podmiotu. Akcjonariusz będzie mógł żądać spełnienia świadczenia, tyle że takie uprawnienie nie będzie wywodziło się z umowy na prowadzenie rejestru akcjonariuszy, a wprost z przepisów KSH w znowelizowanym brzmieniu. Akcjonariusz będzie mógł przede wszystkim domagać się dokonywania wpisów w rejestrze po przedłożeniu odpowiednich dokumentów uzasadniających ich dokonanie. Oprócz tego każdy akcjonariusz będzie miał prawo dostępu do danych zawartych w rejestrze za pośrednictwem podmiotu prowadzącego rejestr. Podmiot prowadzący rejestr będzie wydawał informacje z rejestru w postaci papierowej lub elektronicznej. Niektóre podmioty prowadzące rejestr będą zapewniały dostęp do rejestru akcjonariuszy w systemie 24/7.

Na sytuację prawną akcjonariusza względem osób trzecich w największym stopniu będzie rzutowało rozwiązanie przyjęte w nowelizacji KSH, które przewiduje status wpisu do rejestru akcjonariuszy jako jedynego środka legitymującego. Wykazanie statusu akcjonariusza wymagać będzie wylegitymowania się świadectwem rejestrowym, które będzie miało charakter imienny. Samo powołanie się przez akcjonariusza na wpis w rejestrze akcjonariuszy i na status beneficjenta wpisu nie będzie wystarczającym środkiem dowodowym, o ile osoba trzecia nie da wiary twierdzeniom akcjonariusza niepopartym okazaniem dokumentu świadectwa rejestrowego. Wydanie świadectwa rejestrowego będzie możliwe dopiero od momentu wpisu akcjonariusza do rejestru a więc od 1 marca 2021 r. z uwagi na fakt, iż w tej dacie ukonstytuuje się instytucja rejestru akcjonariuszy.

Dematerializacja akcji – wymagania

Jeżeli chodzi o sam pierwotny wpis akcjonariusza do rejestru, to każdy akcjonariusz powinien sprawdzić czy jest w posiadaniu dokumentu akcji. Akcjonariusz zostanie wezwany pięciokrotnie do złożenia za pokwitowaniem dokumentów akcji w spółce. Jest to jeden z obligatoryjnych elementów dematerializacji akcji, który nie będzie mógł być przeprowadzony, jeżeli akcjonariusz nie będzie w fizycznym posiadaniu dokumentu akcji.

Jeżeli spółka nie spełniła dotychczas swojego obowiązku w postaci wydania dokumentu akcji swojemu akcjonariuszowi, akcjonariusz taki powinien zażądać niezwłocznego wydania. W sytuacji zagubienia dokumentu akcji lub znacznego zniszczenia należy przeprowadzić procedurę jego umorzenia, a następnie wydania duplikatu akcji. Procedurę taką może przewidywać statut, który kwestie te może regulować właściwie dowolnie, z tym zastrzeżeniem, że musi dojść do ogłoszenia. Zgodnie z KSH, ogłoszenie takie powinno być opublikowane w Monitorze Sądowym i Gospodarczym.

Zgoła odmiennie przedstawia się sytuacja, gdy w statucie nie przewidziano przypadków zaginięcia lub zniszczenia akcji. Zastosowanie znajdzie wówczas dekret z 10 grudnia 1946 r. o umarzaniu utraconych dokumentów. Dekret ten przewiduje obowiązkowe postępowanie sądowe w tym zakresie, którego wnioskodawcą jest akcjonariusz. Po złożeniu odpowiedniego wniosku sąd musi wezwać wszystkich roszczących sobie prawa do dokumentu do wykazania swoich praw w formie ogłoszenia publicznego. Jeśli nikt nie zgłosi swoich praw w terminie 3 miesięcy dla akcji imiennych, bądź 1 roku dla akcji na okaziciela, sąd umorzy zagubione lub zniszczone dokumenty akcji i opublikuje postanowienie o umorzeniu. Dopiero po tym czasie spółka będzie uprawniona do wydania duplikatu akcji (dokumenty akcji można wydawać do końca lutego 2021 r., w związku z czym, w przypadku akcji na okaziciela wydaje się, że nie ma już możliwości przeprocesowania przed sądem całej procedury z zachowaniem ww. terminu i konieczne będzie wprowadzenie odpowiednich zapisów do statutu).

Przez 5 kolejnych lat od otwarcia rejestrów, czyli do 1 marca 2026 r., niezdematerializowane akcje zachowają wyłącznie moc dowodową wobec spółki w zakresie wykazania przez akcjonariusza, że przysługują mu prawa udziałowe. Po tej dacie papierowe dokumenty akcji z mocy prawa utracą również moc dowodową. Posiadacz dokumentu akcji straci ochronę swoich praw wynikających z akcji i nie będzie już uprawniony do tytułowania się mianem akcjonariusza spółki.

Niniejszy artykuł stanowi aktualizację felietonu (z uwagi na zmianę ustawowych terminów związanych z procesem dematerializacji) opublikowanego w dniu 16.04.2020 r. na stronie internetowej Business Centre Club:

https://www.bcc.org.pl/opinie_ekspertow/obowiazkowa-dematerializacja-akcji-z-perspektywy-akcjonariusza-terminy-zmian-aktualne/

#dematerializacja #rejestr #dmnavigator #rejestrakcjonariuszy #dematerializacjaakcji


Webinar | Obowiązkowa dematerializacja oraz najważniejsze zmiany wynikające z Tarcz Antykryzysowych | DM Navigator & Kancelaria GESSEL

08.06.2020

W dniu 17 czerwca 2020 r. o godz. 10:00 serdecznie zapraszamy na organizowany przez Dom Maklerski Navigator oraz Kancelarię GESSEL webinar poświęcony obowiązkowej dematerializacji oraz najważniejszym zagadnieniom wynikającym z ostatnich nowelizacji przepisów wprowadzonych przez specustawy tj. tzw. Tarcze Antykryzysowe. Jeśli już teraz mają Państwo jakieś pytania dotyczące tematu webinaru, prosimy o wpisanie ich bezpośrednio w formularzu rejestracyjnym.

FORMULARZ REJESTRACYJNY

Program:

I. Obowiązkowa dematerializacja – kluczowe aspekty z perspektywy spółek SA i SKA i ich akcjonariuszy
     1dematerializacja – zmiany, konsekwencje oraz nowe instytucje prawne,
     2. obowiązki emitentów akcji (spółki niepubliczne & spółki publiczne),
     3. harmonogram procesu,
     4.rejestr akcjonariuszy – zasady prowadzenia oraz zakres ujawnień,
     5. rola domu maklerskiego w procesie dematerializacji.
II. Posiedzenia zarządu i rady nadzorczej z wykorzystaniem nowych technologii
     1. istota zdalnych posiedzeń zarządu i rady nadzorczej,
     2. omówienie zakresu informacji jakie powinny się znaleźć w regulaminie udziału w posiedzeniu
         zarządu/ rady nadzorczej wraz z rekomendacją odnośnie organu, który powinien przyjąć regulamin,
     3. głosowanie tajne na odległość,
     4. ryzyka związane ze zwołaniem zdalnych posiedzeń zarządu/ rady nadzorczej.
III. Inne istotne zmiany, w tym zmiany istotnych terminów wykonywania obowiązków przez spółki 
     1. zdalne odbywanie walnych zgromadzeń (e-WZA),
     2. nowy sposób zapisu na akcje (zapis elektroniczny),
     3. zmiana obowiązków związanych z ofertami „kroczącymi”,
     4. termin odbycia się zwyczajnych walnych zgromadzeń,
     5. centralny rejestr beneficjentów rzeczywistych,
     6. PPK,
     7. ustawa biegłych rewidentach.

Prelegenci:

Julia Trzmielewska – Starszy Prawnik, Kancelaria GESSEL

Specjalizuje się w prawie spółek oraz prawie rynku kapitałowego. Posiada blisko dziesięcioletnie doświadczenie w kompleksowej obsłudze prawnej spółek kapitałowych, w zakresie spraw korporacyjnych, transakcyjnych i inwestycyjnych. Z kancelarią GESSEL związana jest od 2017 roku. Przed dołączeniem do Kancelarii przez 5 lat pracowała, jako In-House Lawyer w biurze prawnym spółki publicznej. Autorka publikacji naukowych oraz artykułów prasowych z zakresu m.in. rynków kapitałowych i prawa spółek

Magdalena Szeplik – Managing Associate, Adwokat, Kancelaria GESSEL

Specjalizuje się w prawie spółek oraz prawie rynku kapitałowego. W Kancelarii GESSEL zajmuje się doradztwem związanym z publicznymi emisjami instrumentów finansowych, w szczególności pracując nad sporządzaniem prospektów emisyjnych oraz opiniując i negocjując umowy towarzyszące ofercie publicznej. Ponadto obsługuje spółki publiczne w zakresie wykonywania obowiązków informacyjnych, w tym reprezentuje Klientów w postępowaniach administracyjnych przed KNF. Ponadto jest zaangażowana w projekty związane z emisją obligacji i tworzeniem programów motywacyjnych. Przeprowadza również analizy due diligence na potrzeby transakcji kapitałowych oraz doradza spółkom w bieżącej działalności w zakresie zagadnień korporacyjnych.

Bartosz Krzesiak – Dyrektor Departamentu emisji akcji w Domu Maklerskim Navigator SA

Posiada ponad 10-letnie doświadczenie zawodowe na rynku kapitałowym. Doradza przy pozyskiwaniu kapitału akcyjnego, obowiązkach informacyjnych spółek publicznych, a także m.in. w zakresie rejestru akcjonariuszy. Doradzał m.in. w takich projektach jak IPO – oferta publiczna akcji i wprowadzenie do obrotu na GPW – Lokum Deweloper S.A., APS Energia S.A., SPO – wtórna oferta publiczna i wprowadzenie akcji Pamapol S.A. do obrotu na GPW, private placement i wprowadzenie akcji do obrotu na NewConnect – m.in. Movie Games, Moonlit, Medinice, Gremi Media, APS Energia, Blirt, Hydrapres. Doświadczenie na rynku kapitałowym zdobywał m.in. w Deutsche Banku w dziale Polish Strategic Corporates oraz na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie S.A. Absolwent Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie (Finanse i Bankowość). Certyfikowany Doradca w ASO. Członek rad nadzorczych oraz komitetu audytu spółek notowanych na GPW oraz NewConnect. Członek Rady Autoryzowanych Doradców (komitet doradczy Zarządu GPW ds. rozwoju alternatywnego systemu obrotu). Ekspert Business Centre Club ds. rynku kapitałowego.

#dematerializacja #rejestr #dmnavigator #rejestrakcjonariuszy #dematerializacjaakcji


Zapisz się na newsletter

* Pole obowiązkowe